جستجو

دسته بندی مطالب براساس سن

 

 

*** انجام عمل ختنه بدون درد و بدون خونریزی توسط متخصص کودکان (با تعیین وقت قبلی )***

 

 

 

 چاقي بدون شک يکي از معضلات اصلي جامعه ماست. در سالهاي اخير سن ابتلا به اين بيماري بسيار پايين آمده و شمار کودکان و نوجوانان چاق در اطراف ما رو به افزايش است.
تنوع محصولات غذايي ناسالم و تبليغات رنگارنگ روي آنها، مصرف بيش از اندازه فستفودها، تبديل بازيهاي پرتحرک بچهگانه به بازيهاي کامپيوتري و تماشاي طولاني مدت تلويزيون هم مزيد برعلت شده و به هرچه بدتر شدن اوضاع دامن ميزنند. بر اساس تحقيقات انجام شده بيش از 70 درصد کودکان چاق اگر به حال خود گذاشته شوند به بزرگسالان چاق تبديل ميشوند.
کودکي سن يادگيري است و اکثر عادتهاي افراد در اين سن ايجاد ميشوند، شيوه تغذيه مناسب هم يکي از اين عادتهاست. بيشتر اوقات بچهها از پدر و مادر و يا دوستان و اطرافيان الگوبرداري ميکنند و گاهي رفتارهاي نادرست تغذيه و سبک زندگي به آنها منتقل شده و کمکم به اضافهوزنشان منجر ميشود. آنچه اهميت دارد اين است که بدانيم اين عادتها با کودکانمان ميمانند، تبديل به شيوه زندگي آنها شده و با افزايش سن ميزان اضافهوزن آنها هم بيشتر ميشود. به همين نسبت ريسک ابتلا به بيماريهاي مختلف مثل ديابت، فشارخون، بيماري قلبي و سرطان نيز افزايش مييابد و روي سلامتي آنها به عنوان افراد بزرگسال سايه مياندازد و در نهايت مرگ زودرس را برايشان به همراه خواهد داشت.
چگونه BMI را محاسبه کنيم؟
شما با تقسيم وزن برحسب کيلوگرم بر قد به توان دو ميتوانيد شاخص BMI را محاسبه کنيد.براي مثال اگرکودکي وزن 35 کيلو وقد 1 متر دارد شاخص BMI وي ميشود 35. اينکه آيا اين عدد زياد است يا نه بستگي به نظر پزشک دارد که با استفاده از منحني هاي خاص سن و جنس اين موضوع را مشخص ميکند.
چرا آمار چاقي کودکان درحال افزايش است؟
افزايش چاقي کودکان دلايل متعددي دارد.ازجمله آنها تغيير عدات غذايي کودکان بوده بطوريکه مصرف غذاهاي آماده مانند پيتزا، ساندويچ و ... همراه با نوشيدني هاي گازدار و پرکالري از علل چاقي کودکان است. از دلايل مهم ديگر تحرک کمترکودکان است.
زندگي در خانه هاي آپارتماني و کوچک، عدم وجود امکانات ورزشي و عدم همراهي والدين با کودکان درانجام ورزش و فعاليت هاي فيزيکي موجب شده کودکان کم تحرک شوند و بيشتر وقتشان را پاي تلويزيون يا کامپيوتر بگذرانند.
 
عوارض چاقي چيست؟
شانس ابتلا به ديابت در کودکان چاق بيشتر است مخصوصا اگر سابقه فاميلي ديابت در خانواده وجود داشته باشد. آسم، فشار خون بالا، کبدچرب، سنگ کيسه صفرا و درد مفاصل درکودکان چاق ممکن است رخ دهد. تنگ نفس و خس خس مخصوصا هنگام شب که ممکن است همراه با  خرخرباشد در کودکان چاق ديده ميشود. از ديگر عوارض چاقي در کودکان اختلالات خلقي است بگونه ايکه ممکن است اين کودکان  اعتماد به نفس خود را از دست داده و نتوانند با دوستان خود بازي کنند وبه مرور دچار افسردگي شوند. اگر کودک چاق بطور ناگهاني دچار درد مفاصل شود بگونه ايکه راه رفتن براي وي مشکل شود و يا دچار سردرد، تهوع و استفراغ شود لازم است فوري به پزشک مراجعه کنند.

آيا انجام آزمايش در کودک چاق لازم است؟
آزمايشاتي مانند اندازه گيري چربي خون، آزمايشات کبدي و قند خون لازم است اما منحصراً با نظر پزشک صورت گيرد.

آيا فرزند من چاق است؟
اگر ميخواهيد بدانيد آيا فرزندتان چاق است يا نه، لازم است از نمودارهاي BMI استفاده کنيد. براي محاسبه BMI بايد وزن فرزندتان را بر حسب کيلوگرم تقسيم بر مجذور قد او بر حسب متر بکنيد و عدد به دست آمده را در نمودار وارد نماييد. اين نمودارها براي سنين 2 تا 20 سال طراحي شده است.
آيا مي تــوان در کــودکان چــاق دارو اســتفاده نمود؟
علي رغم اينکه مي توان در بزرگسالان در صورت لزوم دارو براي درمان چاقي استفاده نمود اما مصرف دارو در چاقي کودکان فقط محدود به مواردي است که عوارض شديد چاقي رخ داده باشد. بسياري از اينگونه داروها داراي عوارضي مانندعواض قلبي ـ عروقي، گوارشي و عصبي مي باشد. بنابراين مصرف اين داروها دردوره نوجواني و آن هم براي موارد خاص چاقي و زير نظر پزشک انجام مي شود. بسياري از اينگونه داروها داراي عوارضي مانند عواض قلبي ـ عروقي، گوارشي وعصبي مي باشد.

آيا علت چاقي هميشه پرخوري است؟  
خير. گاهي بيماري هاي مادرزادي عامل چاقي در کودکي هستند که در اين موارد ممکن است کودک علائمي مانند انگشت اضافي، اختلال شنوايي يابينايي و اختلال بلوغ داشته باشد.
کودکان چاق به چه ميزان تماشاي تلوزيون و تحرک داشته باشند؟
تلوزيون، کامپيوتر و پلي استيشن  در اتاق کودک نباشد و مدت تماشاي تلوزيون و ساير بازي هاي نشستني در کودکان بالاي 2 سال را به 2 ساعت در روز محدود کنيد و در کودکان زير 2 سال تماشاي تلوزيون توصيه نمي شود. در صورت همکاري همه افراد خانواده در کاهش تماشاي تلوزيون و استفاده از کامپيوتر و پلي استيشن  امکان همکاري کودک نيز بيشتر ميشود.حداقل 45 تا 30 دقيقه ورزش روزانه بخصوص پياده روي مفيد است. اگرکودک مدرسه مي رود در مورد ضرورت همکاري معلمين بخصوص معلم ورزش با مسئولين مدرسه صحبت کنيد.براي رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده کند.

توصيه هاي  تغذيه اي
تغذيه انحصاري با شير مادر در 6 ماه اول زندگي و شروع تغذيه کمکي از ابتداي 7 ماهگي بسيار مهم است همچنين فرزند خودرا تا دو سال کامل شير دهيد.همچنين لازم است تغذيه کودک با آب ميوه هاي شيرين را به تعويق بياندازيد.
کودکان چاق نبايد گرسنه بمانند،  براي رفع گرسنگي ميتوان به کودکان ميوه و غذاهاي طبيعي مثل سيب، گوجهفرنگي، خيار، هنداونه، گلابي و هويج داد. سعي کنيد کودکان صبحانه، ناهار و شام بهطور مرتب و در ساعتهاي مشخص بخورند. اين کودکان  نبايدجلوي تلويزيون غذا بخورند. لقمههاي غذا را به تکههاي کوچکتر يعني پنج الي هفت لقمه قسمت کنيد. بهجاي غذاي شيرين و چرب، غذاي پرکالري و کمحجم جايگزين شود.کلسيم در لبنيات، انجير، آلو، سبزيجات برگ سبز و ماهي سالمون وجود دارد. آهن در گوشت ها، غلات، حبوبات، سبزيجات برگ سبز، کدو حلوايي، تخم مرغ، آجيل و غيره يافت مي شود. مصرف ميوه هايي مانند کيوي و موز براي اين کودکان مفيد است.
مصرف گوشت سفيد مانند مرغ و ماهي درکودکان چاق مفيد است. گوشت ماکيان از جمله گوشت مرغ درکودکان چاق که چربي خون بالايي دارند به ويژه کلسترول خون شان بالا است مفيد است البته بايد دانست که پوست مرغ و بال مرغ چربي زيادتري دارد. ساندويچ هايي مانند همبرگر و سوسيس چربي زيادي داشته و بايد با احتياط مصرف شوند.
خوراکي هايي مانند  تنقلات و شيريني جات را كمتر در اختيار كودك خود قرار دهيد. زيرا  كالري زيادي دارند. غذاهاي سالم و مغذي مثل ميوه، سبزي و غلات كامل (سبوس دار) را بيشتر دراختيار کودک قرار داده اما غذاهاي آماده، خوراكي هاي فرآوري شده و نوشابه را دراختيار او قرار ندهيد.
کودکان بايد با خانواده و در زمان و مکان ثابت غذا بخورند. ظرف غذاي کودک کوچک باشد و اصرار بر تمام کردن غذا نداشته باشيد. حداکثر ميزان آب ميوه مورد نياز در کودکان 6-1 ساله نصف بيشتر يک ليوان و در کودکان 18-7 ساله يک و نيم ليوان مي باشد درکودکان بالاي 2 سال شيري که خامه آن گرفته شده مصرف شود. حتي المکان از مصرف ميان وعده بين غذا هاي اصلي خودداري شود. مصرف چربي هاي مايع، گردو، ماهي، سبوس گندم و سير در کودکان چاق توصيه مي شود. بجاي مصرف نوشابه هاي گازدار سعي کنيد نوشيدني کودک را به آب، شير و آبميوه هاي طبيعي تغيير دهيد.

هر ماه قد و وزن كودك خود را ياد داشت نموده و با  منحني رشد كودك که در کارت بهداشتي است مقايسه و با پزشک کودک مشورت كنيد.

 

 

 

آمار سایت

005823
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
200
0
200
0
200
0
5823